IDAHOT herinnert aan 17 mei 1990, de dag waarop de Wereldgezondheidsorganisatie homoseksualiteit eindelijk uit de lijst van geestesziekten schrapte. Sindsdien is die datum wereldwijd een moment om stil te staan bij de strijd tegen discriminatie op basis van seksuele oriëntatie en genderidentiteit.
In gesprek over veilig en laagdrempelig melden
In het kader van IDAHOT voorziet de stad op woensdag 20 mei rondetafelgesprekken over het melden van holebi- en transfoob geweld. De gesprekken vinden plaats in OPEK. Iedereen die wil meepraten of luisteren, is van harte welkom vanaf 17 uur: van personen uit de lgbtqia+ gemeenschap tot professionals en betrokken burgers. Inschrijven voor deze gratis gespreksavond kan tot en met zondag 17 mei.
Tijdens de rondetafelgesprekken luistert de stad naar ervaringen van aanwezigen. “We willen samen bespreken welke drempels mensen ervaren om holebifoob of transfoob geweld te melden”, zegt schepen van diversiteit en gelijke kansen Lothe Ramakers. “Tegelijk bekijken we ook wat kan helpen om die drempels te verlagen en het melden toegankelijker te maken. Daarnaast gaan de gesprekken over hoe de stad, haar partners en andere instanties mensen na een melding beter kunnen ondersteunen.”
Regenboogvlag als teken van solidariteit
Op woensdag 13 mei hijst de stad de regenboogvlag om 9 uur aan het stadskantoor. Daarbij zullen burgemeester Mohamed Ridouani, schepen van gelijke kansen Lothe Ramakers en een delegatie van Regenbooghuis UniQue aanwezig zijn. Door elk jaar de vlag te hijsen, toont de stad dat er in Leuven geen plaats is voor holebi- en transfobie. Ook aan en in andere stadsgebouwen, zoals De Nomade, OCMW Leuven, Schouwburg en de Bib Leuven Tweebronnen, zal de regenboogvlag duidelijk zichtbaar zijn als teken van steun en solidariteit.
“Ook bij ons is het nog altijd niet overal vanzelfsprekend om gewoon te kunnen zijn wie je bent. De regenboogvlag staat voor het onvoorwaardelijk aanvaarden van alle mensen. Dat we als stad deze vlag hijsen is dan ook een krachtig signaal van solidariteit en bondgenootschap”, licht schepen Lothe Ramakers toe. Ook in juni, de internationale Pride-maand, blijft de regenboogvlag voor het stadskantoor wapperen.
Een stad waar iedereen welkom is
Leuven roept ook scholen, organisaties, bedrijven en inwoners op om in aanloop naar zondag 17 mei mee de regenboogvlag uit te hangen. Dat om samen duidelijk het signaal te geven dat iedereen welkom is in Leuven, ongeacht wie je bent of van wie je houdt.
De komende jaren wil Leuven haar regenboogbeleid verder uitbouwen en verankeren, om de aanvaarding, veiligheid, zichtbaarheid en gelijke kansen van de lgbtqia+ gemeenschap te bevorderen. Dat engagement is uitdrukkelijk opgenomen in de bestuursnota van de stad. Leuven zet daarbij in op sensibilisering, inclusieve communicatie en gerichte beleidsmaatregelen, en werkt ook nauw samen met lgbtqia+ organisaties. Zo versterkte Leuven sinds dit jaar haar samenwerking met Regenbooghuis UniQue.
“Dat doen we zodat het Regenbooghuis een stabiele basis kan zijn in de stad om de inclusie en zichtbaarheid van de lgbtqia+ gemeenschap te bevorderen, signalen op te vangen en allerlei activiteiten te organiseren. De stad blijft daarnaast op tal van manieren werken aan correcte beeldvorming, het doorbreken van stereotypen en vooroordelen en het versterken van de solidariteit tussen mensen. En via activiteiten op thematische dagen zoals IDAHOT vergroten we de zichtbaarheid en acceptatie van iedereen in onze samenleving”, besluit schepen Lothe Ramakers.